Scleromystax barbatus

Odling av Corydoradinae i släktet Scleromystax
Användarvisningsbild
KEP
Kontakt:

Scleromystax barbatus

06 sep 2009, 12:59

Hallå dagboken!

I natt har det rasslat till som tusan nere i mitt "Små mal" akvarium, Har noterat en viss tid att den ena honan har varit väldigt tjock om magen men inte funderat mer på det då jag matat dom som om de vore av högre dignitet. Avariet är väl cirkulerat så det borde inte vara några problem men då jag inte räknat med nedkomst så här tidigt så har jag släppt ner 15st L144A yngel 3-5cm 1st L200 3-5 2st L183 5-7cm jag undrar bara om dessa malar utgör något överhängande hot mot mina drygt 100 - 150st små S.barbatus ägg? Jag har på känn att dom kan bli snask och det får dom inte bli

// KEP

http://i989.photobucket.com/albums/af11 ... batus1.jpg
http://i989.photobucket.com/albums/af11 ... batus2.jpg
http://i989.photobucket.com/albums/af11 ... batus3.jpg
http://i989.photobucket.com/albums/af11 ... batus4.jpg

Användarvisningsbild
klys
Kontakt:

Re: Scleromystax barbatus

06 sep 2009, 16:49

har varit sugen på barbatus länge nu, dina bilder lindrade inte precis det suget :hearts:
kan du inte ta ut äggen?
"If Everton were playing at the bottom of the garden, I´d pull the curtains." - Bill Shankly

Användarvisningsbild
KEP
Kontakt:

06 sep 2009, 17:29

Det är ju alltid det bästa men mitt sjukhus/kuvös är i användning med lite adopterade sjuka sterbaier under medicinering.
Hur bra cirkulation behöver dom? kan ju alltid hinka över i byttor och byta vatten 2-3 gånger om dagen?
Jag har prövat med sterbai ägg i räkakvariet men de måste blitt mumsade för dom försvann och inte ett spår av yngel :)

Får jag fram några byter jag mer än gärna bort några till dej klys :2thumbs:

Om det är av intresse till någon så kommer vattenvärderna här:

pH 6.8
KH 3
GH 5.5

NO2 0
NO3 10mg/l

Temp 24

Vattenbyten 2 gånger i veckan 30% tillsätter sera morena 5ml per 10 liter vatten göder lätt med PMDD och EC, Jag har utfodrat dom väl med räkmix och röda mygg dagligen.

Filtrering: Hörnfilter med massor av gunk! :D

Användarvisningsbild
klys
Kontakt:

06 sep 2009, 17:57

KEP skrev:Det är ju alltid det bästa men mitt sjukhus/kuvös är i användning med lite adopterade sjuka sterbaier under medicinering.
Hur bra cirkulation behöver dom? kan ju alltid hinka över i byttor och byta vatten 2-3 gånger om dagen?

Nu har jag ju inte, logiskt nog, testat med barbatus men använde mig av lite tips från AmLi (som mer än gärna får hjälpa till i detta fallet :friends: ) med just sterbaier. La äggen i en rengjord glassburk med vatten från lekkaret. Fyllde på efter avdunstning, ingen teknik alls. Funkar fin fint :2thumbs:

KEP skrev:Får jag fram några byter jag mer än gärna bort några till dej klys :2thumbs:

Sturisoma Aureum kommer det finnas tillgängligt :wave:
"If Everton were playing at the bottom of the garden, I´d pull the curtains." - Bill Shankly

Användarvisningsbild
KEP
Kontakt:

09 sep 2009, 22:49

Uppdatering.

Floppade men jag ska försöka rädda de som räddas kan av 120-150ägg är jag nere till kanske 15-20 där jag ser att minst 10 har utvecklats så pass att de är små röda pluttar och att 2-3 kommit så långt att man ser mönster av ett yngel och 1st har kläckts än så länge.

Det vart inte så bra att lämna äggen i akvariet de flesta möglade och ingen koll på vilka som lyckats kläckas säkert någon men omöjligt att säga då sniglarna städar upp så fort ett ägg dör.

Jag hoppas jag får ut minst 5 yngel och till nästa gång ska alla flyttas över till en egen bajla! :)

Tänkte fråga då det är första gången jag försöker driva upp så här små varelser, vad man kan tänkas ge dom funderar på fryst artemia eller artemia ägg men vad använder ni? och hur länge klarar de av och va i en liten balja utan teknik?

/mvh KEP

Användarvisningsbild
FBCH

10 sep 2009, 00:24

Skalad artemia e att rekomendera har fött upp många olika sorters corydoras med de och de växer snabbt å bra med de...
Eller så kan du köra med micromask också en mkt bra föda för dem..
Sedan e de väl annars finsmulad flingfoder eller nykläckt artemia som kan köras med också så de finns alternativ..
Lycka till :friends:
1x720L,1x600L,1x528L,1x250L,3x200L,1x170L,1x152L,4X98L,6X60L, 3X25L

Maltok som snart har mer akvarium än behövligt.

Användarvisningsbild
klys
Kontakt:

10 sep 2009, 06:05

KEP skrev:Uppdatering.

Floppade men jag ska försöka rädda de som räddas kan av 120-150ägg är jag nere till kanske 15-20 där jag ser att minst 10 har utvecklats så pass att de är små röda pluttar och att 2-3 kommit så långt att man ser mönster av ett yngel och 1st har kläckts än så länge.

Det vart inte så bra att lämna äggen i akvariet de flesta möglade och ingen koll på vilka som lyckats kläckas säkert någon men omöjligt att säga då sniglarna städar upp så fort ett ägg dör.

Jag hoppas jag får ut minst 5 yngel och till nästa gång ska alla flyttas över till en egen bajla! :)

Tänkte fråga då det är första gången jag försöker driva upp så här små varelser, vad man kan tänkas ge dom funderar på fryst artemia eller artemia ägg men vad använder ni? och hur länge klarar de av och va i en liten balja utan teknik?

/mvh KEP

Kul att några verkar klara sig iaf :2thumbs: jag brukar ha sterbaierna utan teknik i ca en vecka utan problem. Sen i tillägg till vad FBCH redan har sagt i matväg kan du ge de liquifry no 1.

Användarvisningsbild
KEP
Kontakt:

18 sep 2009, 18:51

Halloj!

Det sket sej ju rätt rejält förra gången alla äggen utvecklades till en viss gräns sen dog dom. Fick ut några yngel men även dom dog av syre brist "förmodligen"

Men jag är tillbaka på banan! (Och då menar jag inte frukten :lol:)
Även om en tragedi uppdagades när jag kom hem och märkte att ena L-200 tog ryggsim på bottnen så blev jag desto gladare på nedre plan där jag märker att mina barbatus lekt som galna igen.
Jag tar med mej kunskapen av mitt stora misslyckande för 2 veckor sedan och har lagt över alla ägg i en glasskål MED luftpump :) och tänker byta vatten 1-2 gånger om dagen med vatten ifrån lekakvariet.

Är det någon som vet om detta är ett hållbart sätt? vill så gärna få upp en kull hade gjort min vinter att få pilla med dom :friends:

skickar med några bilder på hur jag "riggat" det hela!

Ha det gott!
/KEP

http://i989.photobucket.com/albums/af11 ... illrom.jpg
Tagen up close på glasskålen som ligger och flyrter i akvariet

http://i989.photobucket.com/albums/af11/nude666/Rig.jpg
Hela setupen... Är den något att ha eller gör jag helt fel??? :roll:

http://i989.photobucket.com/albums/af11 ... 6/skrd.jpg
Guldet :Hurra: :Hurra:

Användarvisningsbild
KEP
Kontakt:

18 sep 2009, 19:03

en snabb fråga till bara! :)
är det bra att ha äggen i direkt rampljus 2*24w ???

har funderat och funderat och blir lite orolig över om det kan bli för ljus/varmt för dom

Användarvisningsbild
KEP
Kontakt:

20 sep 2009, 14:46

Försök 2 FAIL!

Hittade en bra länk till hur man driver upp corydoras och slängde ner lite antimögel i baljan och idag var vattnet grummligt och såg för jävligt ut så jag kasserade hela högen. En sak som jag inte reflekterat över är att det är tydligen inte så bra för äggen att tas över vattenytan och över till en annan behållare, men det har funkat på mina C.sterbai

Jaja nästa gånga ska jag ha ett eget akvarium färdigt till äggen utan någon inredning så får vi se

// KEP

Återgå till "Scleromystax"