HJÄLP TACK!!!!

Tips och tricks om hur vi får vattnet som malarna vill ha det!
Användarvisningsbild
{_AquA_}
Kontakt:

HJÄLP TACK!!!!

03 nov 2014, 14:19

Ämnet finns sen tidigare, men ingen lösning på frågan!

Jag har problem med vattenbyten. Förr brukade jag köra vatten via kranen, men idag så sätter jag in vatten direkt från det som finns i mitt stora akvarium.
Mina yngel har kläckts i det stora akvariets vatten, och i yngelakvariet så fanns det vatten från det stora akvariet från hela första början så jag vet inte VAD som är problemet. Efter varje vattenbyte så dör några malyngel.

Jag hade barbotten innan, men jag fick råd att ha sand så det inte bildas bakterier på botten. Detta har jag ordnat, men fortfarande problem.

Jag brukar byta 20 liter vatten varje gång typ. Samma temperatur i stora akvariet som i den lilla. 26-27 grader.

Ni som odlat malar ett bra tag får mer än gärna förklara detta.

Behöver jag en mycket bättre filter? Mer syre i vattnet? Större akvarium?

Jag bor i Malmö!!!
Finns mer gott på följande sida!
Min Zoon: http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Användarvisningsbild
{_AquA_}
Kontakt:

Re: HJÄLP TACK!!!!

21 nov 2014, 17:17

Seriöst? Är det ingen som kan bidra med hjälp? :)
Jag väntar på en ny kull med röd hona och guldancistrus hane.
Vill få många att leva ur kullen!

Användarvisningsbild
Victor.Bergdahl
Kontakt:

22 nov 2014, 07:52

Ett alternativ kan vara att slänga i ett luftdrivet billie filter i ditt stora akvarium och sen flytta det till yngelakvariumet eller liknande och strunta i vattenbyten alternativt minska dem rejält!

Om jag fattade sig rätt så byter du vatten från ett större akvarium till yngelakvariumet.... Varför i så fall? Tanken är väl att man vill ha "nytt" fräscht vatten vid vattenbyte och inte redan använt akvarievatten

Är PH, TDS, hårdhet samma mellan karen?

Skickas från mobilen via Tapatalk

Användarvisningsbild
{_AquA_}
Kontakt:

23 nov 2014, 02:07

Victor.Bergdahl skrev:Ett alternativ kan vara att slänga i ett luftdrivet billie filter i ditt stora akvarium och sen flytta det till yngelakvariumet eller liknande och strunta i vattenbyten alternativt minska dem rejält!

Om jag fattade sig rätt så byter du vatten från ett större akvarium till yngelakvariumet.... Varför i så fall? Tanken är väl att man vill ha "nytt" fräscht vatten vid vattenbyte och inte redan använt akvarievatten

Är PH, TDS, hårdhet samma mellan karen?

Jag har ett luftdrivet filter till yngelkaret med två svampar på.
Förr brukade jag köra vatten från kranen, men då förlorade jag enorma mängder yngel, men så fort jag körde via stora akvariet så minskades det.

Det är samma ph och liknande i bägge karen. Jag brukar köra in färskt vatten i stora akvariet och efter 1-2 dagar kör jag det till yngelkaret.

Jag fick råd att ha sand i akvariet, men fortfarande problem. Så fort jag byter vatten så brukar yngel dö. När jag inte byter alls så dör färre, men finns risk att jag får sämre vatten i karet...

Det är samma temperatur i bägge karen också.

Användarvisningsbild
Victor.Bergdahl
Kontakt:

23 nov 2014, 18:33

Jag skulle testa att köra luftfiltret i det stora akvariet ett par veckor sen fylla yngelakvariet med vatten från det stora och bara fylla på det vattnet som avdunstat.

Finns det möjlighet att flytta de vuxna malarna så de kan leka i yngel akvariet alternativt låta ynglen växa ett par veckor i det stora akvariet innan flytt..?

Har du någon dekoration eller liknande som kan släppa ut nått skadligt ämne.

Som ett sista alternativ som ofta är mycket bra. Kan man införskaffa en luftdriven Breeding Box som du hänger på akvariet som ett påhängsfilter! Då blir det alltid samma vattenparametrar etc.

Användarvisningsbild
{_AquA_}
Kontakt:

24 nov 2014, 03:39

Victor.Bergdahl skrev:Jag skulle testa att köra luftfiltret i det stora akvariet ett par veckor sen fylla yngelakvariet med vatten från det stora och bara fylla på det vattnet som avdunstat.

Finns det möjlighet att flytta de vuxna malarna så de kan leka i yngel akvariet alternativt låta ynglen växa ett par veckor i det stora akvariet innan flytt..?

Har du någon dekoration eller liknande som kan släppa ut nått skadligt ämne.

Som ett sista alternativ som ofta är mycket bra. Kan man införskaffa en luftdriven Breeding Box som du hänger på akvariet som ett påhängsfilter! Då blir det alltid samma vattenparametrar etc.

Finns inget syfte med att ha filtret i det stora akvariet. Det har inte med filtret att göra. Det rengör i akvarievatten.
Jag har rötter i stora akvariet och inget skumt.
Jag har en liten rot i yngelkaret så att de kan gnaga på det för matspjälkningen.
Nej jag har inte möjlighet att låta mina yngel vara i ett 720 liters akvarium där det finns flera rötter och stora ciklider.
Påhängsfilter har jag sett Skuggan ha.
Vi får se vad som händer. :) Provat mig framåt.

Användarvisningsbild
Victor.Bergdahl
Kontakt:

24 nov 2014, 09:13

Jag tänker ju att luftfiltret skulle gå i ditt 720 och samla på sig massa nyttiga bakterier som sedan hjälper till att hålla yngelakvariet i en bra balans!

Återgå till "Vattenkemi"