Hjälp med Cirkulation och Syresättning

Tips och tricks om hur vi får vattnet som malarna vill ha det!
Nemiio

Hjälp med Cirkulation och Syresättning

12 nov 2012, 15:44

Hejsan! Jag behöver lite hjälp. :)

Jag är lite fundersam över det här med syresättning och cirkulation i mitt 450l kar. Jag har redan några malar av olika slag och mer ska till, därför vill jag vara säker på att det räcker/funkar för fiskarna.

Akvariet är 150x50x60 och har en Fluval fx5 som ytterfilter, som mer eller mindre går på max. Räcker detta eller behöver jag något mer? Isf vad och hur ska jag göra? :)

Som det är nu är utblåset i vänstra hörnan och insuget/förfiltret på höger kortsida. Ena blåset är riktat mot ytan, den andra längs långsidan. Växterna i karet rör sig lite grann. (Om det är info som behövs.)

Det är inte så överdrivet mycket krusningar på ytan, så jag har funderat på om jag behöver sätta en pump vid ytan för att öka på ”vågorna” där.

Karet är ett vanligt sällskapskar så jag planerar ingen avel eller så i denna, bara en schysst levnadsmiljö för framförallt L-malarna som är mina ögonstenar. :)

Fråga om ni behöver mer info för att kunna hjälpa mig. Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta.

Innehåll i karet just nu är ett stim tetror, 10 pansarmalar, 2 L205, 1 L260, 1 L124 och 4 Petricolor.

backstreetgambler

Re: Hjälp med Cirkulation och Syresättning

12 nov 2012, 21:58

Du kan använda dina pansarmalar som indikator på om syresättningen är tillräcklig. Om de titt som tätt går upp för att ta luft från ytan så är det syrebrist i akvariet. Kolla särskilt på morgonen, då växterna förbrukar mkt syre på natten (om du har några)

Användarvisningsbild
Altice

12 nov 2012, 23:01

Självklart kan du använda malarna som indikator. Men när de börjar ta luft tycker jag att det redan gått alldeles för långt. Bra att du förstår att du måste ha både cirkulation och ytvattenrörelse. Lätt att man glömmer bort att malar hänger på botten så att man helt glömmer bort bottencirkulationen. Även om de alltid kan röra sig uppåt.

Hmm.. 450 liter och en Fluval fx5? Vet inte hur kraftfull den är men jag föredrar det alltid mer strömt. Om du vill att dina ögonstenar ska trivas så är nog att efterlikna deras biotop så mycket som möjligt. Alltså även om du inte ska föda upp malar så vill du väl att de ska trivas? Och då är det nog väldigt nära lekvattenförutsättningar du eftersträvar. Mitt tips blir alltså. Tror du att du.har för lite cirkulation, så har du troligtvis för lite cirkulation. Skaffa en pump till och göm den snyggt om det är det du är rädd för. Lycka till! :think:

Nemiio

12 nov 2012, 23:32

Skickar med en bild på karet. Gott om gömställen finns det iaf, både naturliga och "onaturliga".

Tack för tipsen :)

Så om jag ska ha en pump som cirkulerar mer nere i vattnet, typ var placera? Kanske svårt att förklara i text men ändå. :)
Ska den helst skicka ut vatten snett nedåt (om den sitter upptill), rakt nedåt, rakt framåt (om den sitter t.ex. 1 dm från botten), snett uppåt...? Följa med nuvarande strömriktning eller ta från andra hållet? Eller spelar det ingen roll alls? Utan huvudsaken är att det är mer fart på vattnet?

Jag har inte satt mig in alltför mycket i pumpar och allt som hör till det men jag tror min tar vattnet 3 gånger om i timmen, om jag inte minns fel. & jag har läst att en del som har L-malar har pumpar som filtrerar vattnet många många fler gånger i timmen. Men mina är väl inte körda för det? :(

Annat tips när vi ändå är i farten? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Altice

13 nov 2012, 00:24

De är absolut inte körda för det! Hmm.. bra med bild, ser riktigt schysst ut.. Svårt och se men jag tycker att det ser ut som om du har tillräckligt medsprutt i pumpen när jag kollar på bilden. Men som sagt känner du att du kan ha för lite, eller om fiskarna visar tecken på det så är det inte hela världen att sätta in en extra. Angående pumpriktning så har jag inte megakoll. Oftast vill man bara inte att pumparna ska motarbeta varandra och samtidigt få cirkulation i större delen av karet. Du ser ut att ha ett jättebra inrett kar, så de fiskarna som vill ha lite lugnare flöde hittar nog också sin plats i karet. Kan nog inte hjälpa dig mer än så. Av att döma från bilden så ser det ut som att du verkar ha koll på läget. Så lycka till!

Återgå till "Vattenkemi"