Projekt med biobollar!

Tips och tricks om hur vi får vattnet som malarna vill ha det!
Användarvisningsbild
Altice

Projekt med biobollar!

07 nov 2011, 21:11

Har ett litet projekt hemma med ett underligt reningssystem.. Tänkte införskaffa ett par liter små biobollar med premisserna att de ska vara små, inte flytande, men inte för tunga, lättrullade, gärna helt runda med skal och hål i liksom.. Är de billiga är de självklart ett plus.. Någon som känner till några?
Publicerar självklart alla geniala lösningar som fungerar!!! Vilket de oftast inte gör... :think:

Användarvisningsbild
NULL

Re: Projekt med biobollar!

09 nov 2011, 17:17

Om det inte är typ sandfilter kan jag ha. Det är som små 6-9mm cylindrar med ett kors i, men de flyter lika lätt som de sjunker så till fluid-filter duger de nog inte...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fluid
The collection of solids encourages the growth of heterotrophic bacteria at the expense of nitrifying bacteria.
Matt Smith

stefanr

09 nov 2011, 19:04

www.youtube.com/watch?v=9YNwrTeHNHs&feature=relmfu
Du kan få köpa av mig, 30kr/liter+frakt. Det funkar grymt bra :)

Användarvisningsbild
Altice

11 nov 2011, 03:54

Tusen tack för svaren!
Jag kollade in såna där lätta cylinder-med-krux-makaroner förut.. var helt insnöad i att det var sådana eller beads - små vita plastpluppar - som behövdes.. Ett sånt där moving bed filter borde vara ett av de billigaste och mest effektiva filter jag skådat.. Nu har jag bytt riktning lite grand och tänkte testa biobollar.. Anledning är att de behöver kunna rulla vid behov.. Är inget sandfilter alltså som jag bygger utan det är lite komplicerat. Beskriver allt om det funkar! Men biobollar storlek mindre.. Någon som vet hur stora duplas mini var när de såldes? Har sett Tetratecs men med olika diametermått 2,0 och 2,2.. Vilket stämmer? Rullar de bra?

Förresten Stefanr.. Väldigt bra pris på ditt moving media.. Skulle jag ha luftdrivet filter eller ett större ytterfilter hade jag slagit till direkt! Någonting för köp och sälj?

Återgå till "Vattenkemi"