yttterfilter eheim 2215

Tips och tricks om hur vi får vattnet som malarna vill ha det!
Användarvisningsbild
Tassy

yttterfilter eheim 2215

27 feb 2011, 23:03

jag har ovan nämnda ytterfilter som jag tänkte försöka koppla in, men vad ska finnas i själva burken för bästa resultat? I dagsläget finns något som ser ut som följande:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/f ... 80d37af364

Det är begagnat och det ligger massa skräp i det. Jag har försökt skölja rent det, men vågar jag använda det eller ska jag kasta det och köpa nytt? Läste att man bör ha flera olika lager med filtrering, men vad?

Tips och råd tack :friends:

Användarvisningsbild
Tezowo
Kontakt:

Re: yttterfilter eheim 2215

28 feb 2011, 00:20

i mitt 420 liters kar har jag ett eheim filter där det är 3 lager. längst ner är där "makaroner" och en blå vanlig filter mata över sen har jag leka kullor i steg 2 och leka kullor med "bomull" i steg 1

/Oliver
/Tezowo
---------------------------------------------

Användarvisningsbild
Tassy

Re: yttterfilter eheim 2215

28 feb 2011, 13:36

Tezowo skrev:i mitt 420 liters kar har jag ett eheim filter där det är 3 lager. längst ner är där "makaroner" och en blå vanlig filter mata över sen har jag leka kullor i steg 2 och leka kullor med "bomull" i steg 1

/Oliver

Vad fyller lecakulorna för funktion?

Användarvisningsbild
Tassy

Re: ytterfilter eheim 2215

28 feb 2011, 17:45

Efter en stunds googlande så chansade jag och köpte hem filtermatta som jag klippte i små kuber och fyllde filtret med. Så långt allt bra. Filtret var testkört och det fungerade utmärkt alltsammans. Tills jag kopplade in det och eländet exploderar! X antal liter vatten på golvet senare har jag lyckats slänga mig ur rullstolen och få stopp på skiten tillsammans med sambon. 2 försök till slutar i samma resultat, locket flyger av i världens fart. Spelar ingen roll hur vi bär oss åt med slangarna, splintarna flyger som ingenting och sen kommer locket och vattnet...

Man får snabbt ett hyggligt perspektiv på två saker:

1. 300L är ohyggligt mycket vatten... :evil:
2. Innerfilter is the shit :2thumbs:

Om någon känner sig manad så har jag ett filter till övers, nya slangar och nya filterkuber. Blå och vad jag tror är 10 - "vad ni nu kallar grovleken på mattan". :angry:

Återgå till "Vattenkemi"