cirkpumpen hämmar innerfiltret?

Tips och tricks om hur vi får vattnet som malarna vill ha det!
Användarvisningsbild
Tassy

cirkpumpen hämmar innerfiltret?

17 feb 2011, 17:57

Jag har nu uppgraderat min koralia 1 till en koralia 3, så jag har alltså 4200L/tim i 312L, varav 1000L drar innerfiltret som är en fluval 4+. Kruxet är bara att nu yr skiten åt alla *** håll! :evil:

Det är alldeles som cirkulationspumpen stjäl allt ifrån innerfiltret?

Pumparna är placerade med nån dm mellanrum på kortändan av akvariumet. Hjälper det att sätta dom tvärs emot varandra i varsin ände av karet på diagnoalen?

Jag gör 25% delvattenbyte/vecka och städar botten med hävert.

Zulan
Site Admin

Re: cirkpumpen hämmar innerfiltret?

18 feb 2011, 10:31

Man kan ju göra som du säger dvs. sätta i varsin ände av karet med samma strömriktning.
Vi har dubbla filter på ena kortsidan och försöker rikta utblåsen så att strömmarna går ihop till en ström.
Ett innerfilter Fluval 3+/4+ sedan ett powerhead med en filterbehållare.

Filter.jpg

Det funkar tycker jag, det är klart att det yr omkring lite ändå men skiten hamnar i filtret tillslut.

Man kan ju ha innerfiltret placerat så att returströmmen går igenom där först om man nu skulle ha ett powerhead utan någon filtrering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Tassy

Re: cirkpumpen hämmar innerfiltret?

18 feb 2011, 12:50

Zulan skrev:Man kan ju göra som du säger dvs. sätta i varsin ände av karet med samma strömriktning.
Vi har dubbla filter på ena kortsidan och försöker rikta utblåsen så att strömmarna går ihop till en ström.
Ett innerfilter Fluval 3+/4+ sedan ett powerhead med en filterbehållare.

Filter.jpg

Det funkar tycker jag, det är klart att det yr omkring lite ändå men skiten hamnar i filtret tillslut.

Man kan ju ha innerfiltret placerat så att returströmmen går igenom där först om man nu skulle ha ett powerhead utan någon filtrering.

Tack för tips, ska prova att modda om lite och se om det blir bättring, annars får det bli ett till innerfilter.
Såhär ser det ut i dagsläget (F+ = fluval 4+ C = hydor koralia 3)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Återgå till "Vattenkemi"