Delvattenbyte - rota?

Tips och tricks om hur vi får vattnet som malarna vill ha det!
Användarvisningsbild
Tassy

Delvattenbyte - rota?

02 feb 2011, 00:07

Hej hopp!

Försökte hitta någon tråd om detta men fann inget.
Hur gör ni vid delvattenbyte? Rotar ni i bottensanden/gruset eller inte?

Jag är nybörjare på detta och läser lite varstans att man inte ska rota i botten då det finns nyttiga bakterier där, MEN, så står det ju även att det är viktigt att hålla rent och ha god vattenkvalité om man har malar?

Så... i min värld är det inte rent om det ligger massa fiskskit på botten där malarna suger runt hela dagarna? :think:

Hur ligger det till? Upplys mig :D
:friends:

Användarvisningsbild
Altice

Re: Delvattenbyte - rota?

02 feb 2011, 01:02

Absolut rota, tror en av de största orsakerna till sjukdomar för alla sortsfiskar är att man rotar för lite på botten. Stämmer att det finns nyttobakterier där, brukar därför rekommenderas att inte göra rent hela bottnen vid samma tillfälle och speciellt inte i samband med rengöring av filtret. Vet inte hur ofta du gör vattenbyte eller hur stort akvarium du har? Men själv beroende på storlek brukar jag städa bottnen i ca. halva akvariumet vid ena delvattenbytet och andra halvan vid nästa. Underlättar för alla malar också för och fly över till ena sidan av akvariumet. Passa på och rengöra pumpen vid de tillfällen då du inte rengör bottensubstratet. Du behöver inte vara rädd för att du skall göra det "för rent" om du inte är manisk. Tror nyttobakterierna sprider sig i gruset/sanden på endast nån dag eller två.
Lycka till! ;)

Användarvisningsbild
Mazzi

02 feb 2011, 07:21

Jag slamsuger också alltid botten både i odlingskaren och sällskapskaret...inte jättenoga kanske men så lite skit åker med iaf!

/Mats

Användarvisningsbild
Tassy

02 feb 2011, 15:10

Altice skrev:Absolut rota, tror en av de största orsakerna till sjukdomar för alla sortsfiskar är att man rotar för lite på botten. Stämmer att det finns nyttobakterier där, brukar därför rekommenderas att inte göra rent hela bottnen vid samma tillfälle och speciellt inte i samband med rengöring av filtret. Vet inte hur ofta du gör vattenbyte eller hur stort akvarium du har? Men själv beroende på storlek brukar jag städa bottnen i ca. halva akvariumet vid ena delvattenbytet och andra halvan vid nästa. Underlättar för alla malar också för och fly över till ena sidan av akvariumet. Passa på och rengöra pumpen vid de tillfällen då du inte rengör bottensubstratet. Du behöver inte vara rädd för att du skall göra det "för rent" om du inte är manisk. Tror nyttobakterierna sprider sig i gruset/sanden på endast nån dag eller två.
Lycka till! ;)

Toppen!

Jag har ett 312L kar som har någon vecka endast på nacken. Har gjort ett delvattenbyte för någon dag sedan och då rotade jag runt en del. Tog dock inte runt växter och i hålor/gömmor utan siktade mest på matplatsen.

Jag tänkte köra med delvattenbyte varannan vecka, hur låter det?

Planen är att det ska gå L134 där så småningom. I övrigt finns ancistrus och otocinclus i malväg.

Pumpen rengör jag vid behov ej i samband med vattenbyte redan. Sköljer med akvarievatten :)

Användarvisningsbild
Tassy

03 feb 2011, 22:44

Tassy skrev:Jag har ett 312L kar, tänkte köra med delvattenbyte varannan vecka, hur låter det?

Ingen som har någon input om det verkar vara ett bra intervall eller inte på byte? :think:

Användarvisningsbild
Mazzi

03 feb 2011, 22:52

Det beror nog lite på hur hårt belastat karet är. Har du mkt annan fisk? Kan funka med varannan vecka, du får prova dig fram. Vad har du för filter? Jag byter ca 50% i mitt 400l kar varje eller varannan vecka.

/Mats

Användarvisningsbild
Tassy

03 feb 2011, 23:29

Mazzi skrev:Det beror nog lite på hur hårt belastat karet är. Har du mkt annan fisk? Kan funka med varannan vecka, du får prova dig fram. Vad har du för filter? Jag byter ca 50% i mitt 400l kar varje eller varannan vecka.

/Mats

Jag har ett fluval 4+ filter.

Där bor för närvarande:
6st fjärilsciklider
3st kuhliiålar
3st otocinclus
2st pakistanbotior
1st ancistrus
2st mollys

Mollysarna ska flytta inom kort, och funderar hur jag ska göra med botiorna. De får gå kvar än så länge dock. Än har de skitkul i strömmen och är de klart bästa städarna jag har. :D
Det ska få flytta in 2-3 st L-134 om ett tag, när karet har varit igång en stund.

Om botiorna flyttar så småningom så funderar jag på att ersätta dem med 2 st pictus.

Jag har en eheim 2215 golvpump också men som i dagsläget inte är inkopplad, men om det är nödvändigt så finns den där. Men slipper den helst då jag är en såndär hispig sak som oroar mig för att eländet ska springa läck.

Återgå till "Vattenkemi"