Delvattenbyte - rota?

Tips och tricks om hur vi får vattnet som malarna vill ha det!
Användarvisningsbild
Tassy

Delvattenbyte - rota?

02 feb 2011, 00:07

Hej hopp!

Försökte hitta någon tråd om detta men fann inget.
Hur gör ni vid delvattenbyte? Rotar ni i bottensanden/gruset eller inte?

Jag är nybörjare på detta och läser lite varstans att man inte ska rota i botten då det finns nyttiga bakterier där, MEN, så står det ju även att det är viktigt att hålla rent och ha god vattenkvalité om man har malar?

Så... i min värld är det inte rent om det ligger massa fiskskit på botten där malarna suger runt hela dagarna? :think:

Hur ligger det till? Upplys mig :D
:friends:

Användarvisningsbild
Altice

Re: Delvattenbyte - rota?

02 feb 2011, 01:02

Absolut rota, tror en av de största orsakerna till sjukdomar för alla sortsfiskar är att man rotar för lite på botten. Stämmer att det finns nyttobakterier där, brukar därför rekommenderas att inte göra rent hela bottnen vid samma tillfälle och speciellt inte i samband med rengöring av filtret. Vet inte hur ofta du gör vattenbyte eller hur stort akvarium du har? Men själv beroende på storlek brukar jag städa bottnen i ca. halva akvariumet vid ena delvattenbytet och andra halvan vid nästa. Underlättar för alla malar också för och fly över till ena sidan av akvariumet. Passa på och rengöra pumpen vid de tillfällen då du inte rengör bottensubstratet. Du behöver inte vara rädd för att du skall göra det "för rent" om du inte är manisk. Tror nyttobakterierna sprider sig i gruset/sanden på endast nån dag eller två.
Lycka till! ;)

Användarvisningsbild
Mazzi

02 feb 2011, 07:21

Jag slamsuger också alltid botten både i odlingskaren och sällskapskaret...inte jättenoga kanske men så lite skit åker med iaf!

/Mats

Användarvisningsbild
Tassy

02 feb 2011, 15:10