Tips på mörka ancistrusar

Allmänt om L-Malar
Användarvisningsbild
Altice

Tips på mörka ancistrusar

06 sep 2011, 00:39

Har letat runt en del ett tag nu efter ancistrusar som skulle kunna passa bra tillsammans med mina l-239:or.. Är ute efter några mörka, kanske svarta ancistrusar (eller andra passande) som inte stjäl för mycket uppmärksamhet ifrån mina Blåfenade Panaquas.. ( än så länge endast 2 st, tack Lillis! :D )

Har svart bakgrund och mörk rundad marmorsten och får bra kontrast med den blåa färgen. Har haft i åtanke l-183, l-181, samt Rio Ucayali. Egentligen är jag nog ute efter en helfärgad eller en som "svävar" fram därför kom även Flying Cat, Pseudo anthrax nånting också upp i huvudet.. men behöver tips..

Någon som har några förslag på antingen helfärgade (eller inte för iögonfallande tecken) mörka ancistrusar med bra personlighet eller rymdskeppssvävande malar som skulle kunna passa bra?

Vet inte vad mer info som kan behövas, karet är litet, endast 100 l, strömt, inga simmande, men blir nog tetror eller fjärilsciklider ovan sedan.

Väldigt tacksam för svar, skulle inte starta ny tråd om jag inte kände mig vilse.. :oops: Och detta är mitt "estet-kar" om sådana nu existerar.. :think:

Malgalen Mats

Re: Tips på mörka ancistrusar

06 sep 2011, 12:25

Jag har Ancistrus köpt som Ancistrus blue spot som unga med blå stjärnor på mina äldre ex mattas dessa nästan helt av och de blir nästan helt svarta och väldigt snygga.
Fick tag på mina på Akvarietjänst i Malmö och har sett dessa hos dem lite då o då.

Användarvisningsbild
Altice

06 sep 2011, 19:44

Precis sådana svar som jag är ute efter! Hmm.. Blue spot är det l-181:or? Hur är de? Är de framme mycket eller skygga? Blir de jättesvarta eller hur mycket skulle de smälta in i en svart bakgrund..?

Väldigt tacksam för tipset!

Användarvisningsbild
Altice

07 sep 2011, 01:46

Någon som har några erfarenheter av L-088?

Användarvisningsbild
Jens E
Site Admin
Kontakt:

07 sep 2011, 20:32

L-183 blir ju också nästan helt svart med åldern.. Även om jag tycker det är synd då det är sjukt snygga mala med sina prickar och den vita sömmen..

Jens
http://www.jolokia.se/ <<-- Jag tror inte du pallar hettan!

Användarvisningsbild
Altice

08 sep 2011, 01:00

Jens E skrev:L-183 blir ju också nästan helt svart med åldern.. Även om jag tycker det är synd då det är sjukt snygga mala med sina prickar och den vita sömmen..

Jens

Coolt! Tycker också att den är sjukt snygg.. Lite rädd att den är "för" snygg och smälter in alldeles för dåligt med l-239:orna.. ;)
Kanske låter petigt men som sagt detta får bli mitt enda estetiska kar på en hylla i vardagsrummet.. Tror lillis sa att ingen i Sverige fått lek på 239:or så då passar de nog perfekt för mig som en rörlig tavla liksom.. sen om jag får lek kommer jag inte direkt och klaga :?

Hur är l-183 som vuxen? Stillasittande som många andra eller? Ingen som har någon erfarenhet av l-235? Kallas de Flyer Cats för deras rörelser eller är det endast något exteriört?

Många frågor igen.. bombarderar med många och hoppas på att nån kan dela med sig av sin erfarenhet på iallafall några få.. ingen press.. :friends:

Användarvisningsbild
Jens E
Site Admin
Kontakt:

08 sep 2011, 13:11

När det gäller odling av L-239 så hittar jag bara en rapport på odling av dessa snygga malar..

Temperature 28°C, pH: 6.0 - 7.0
NO3: < 10 mg/l
KH: <2 °dH, GH: <3 °dH
Conductivity: 210 - 240 µS/cm

Verkar vara värdena som de lekte i så finns ju alltid möjlighet att efterlikna och försöka sig på egen lek!

Gällande l-183 så är de relativt skygga och inga som ligger framme mitt i akvariumet och päser.. Men som sagt, mycket vackra och tycker nog de hade fungerat bra med L-239

L-235 har jag igen erfarenhet.. Kanske skuggan har koll?

Jens
http://www.jolokia.se/ <<-- Jag tror inte du pallar hettan!

Användarvisningsbild
skuggan
Moderator
Kontakt:

09 sep 2011, 14:11

Jadå..skuggan har kolla på L-235 ;) . Ingen mal jag rekommenderar, dom är inte alls lätta att ha att göra med, har ofta karplöss vid importen, svåra att få till att käka, skygga som få precis som sin fulare kusin L-034.

När det gäller svarta ancistrus med vita prickar så är det 181 som är den minst skygga, i alla fall i mina kar, sedan är det 183 som gäller, dom är förvisso inte heller så pigga på att visa sig hela tiden, men man ser dom då och då i alla fall.

Användarvisningsbild
Altice

10 sep 2011, 02:54

Så bäst till ligger l-181 och l-183.. gillade verkligen det du skrev skuggan om att 181:orna oftast är framme.. men samtidigt är det svårt och inte tycka att 183:or är sketasnygga... Men som sagt är egentligen ute efter diskreta ancistrusar.. så det känns som om det kommer att bli en rejäl pärs att bestämma sig.. L-088 är det ingen som har koll på? Rio Ucayali?

Tacksam för alla svar hittills! :friends:

Christian.

Zulan
Site Admin

10 sep 2011, 08:28

L 235 - Pseudolithoxus anthrax

Vi har en men vet inte riktigt vad det är för kön, kanske någon har koll på?
Nyheter i karen

Påminner om Dekeyseria-arter (t.ex. L052 / L168 ) i kroppen tycker jag.
Funderar på att skaffa några till, finns på Imazo men dom kostar en del.
Glaser har ju även inne om man kan fixa därifrån.

Vi slapp ju karantänsjobbet så det har inte varit några bekymmer med den.
Den är inte skyggare än någon annan L-mal.
Helt klart fin mal och lite ovanligare än t.ex. ancistrusarterna.

Vore skoj att se hur ynglen ser ut Altice :2thumbs:

Återgå till "Loricariidae Allmänt"