Ägg kläckning..

Allmäna fråga om odling av Corydoradinae
Användarvisningsbild
Jens E
Site Admin
Kontakt:

Ägg kläckning..

18 jan 2009, 20:45

Är cory ägg olika känsliga? När jag kläckt sterbai ägg så har jag ibland lagt dem i en håv som jag hängt i flödet ifrån pumpen och det har fungerat bra. Funkar dock inte på adolfi ägg te.x (inte för mig i alla fall). Vad finns det för alternativ? Burk, syresten och metylenblått har jag kört på fjärilsciklider. Är det ett bra alternativ på corysar också?
Finns det andra alternativ?

Jens
http://www.jolokia.se/ <<-- Jag tror inte du pallar hettan!

Användarvisningsbild
skuggan
Moderator
Kontakt:

Re: Ägg kläckning..

18 jan 2009, 20:56

Jens E skrev:Är cory ägg olika känsliga? När jag kläckt sterbai ägg så har jag ibland lagt dem i en håv som jag hängt i flödet ifrån pumpen och det har fungerat bra. Funkar dock inte på adolfi ägg te.x (inte för mig i alla fall). Vad finns det för alternativ? Burk, syresten och metylenblått har jag kört på fjärilsciklider. Är det ett bra alternativ på corysar också?

Jens

Dina alkottar t.ex, ett extrakt på dom är väl effektivt om jag inte missminner mig.

Användarvisningsbild
AmLi
Moderator
Kontakt:

18 jan 2009, 21:11

Jens E skrev:Är cory ägg olika känsliga? När jag kläckt sterbai ägg så har jag ibland lagt dem i en håv som jag hängt i flödet ifrån pumpen och det har fungerat bra. Funkar dock inte på adolfi ägg te.x (inte för mig i alla fall). Vad finns det för alternativ? Burk, syresten och metylenblått har jag kört på fjärilsciklider. Är det ett bra alternativ på corysar också?

Jens

Jag använder alltid en liten platsbytta när jag kläcker corys. De jag använder är ca 10*10*5 cm. Fyller upp ca hälften med vatten från lekkaret, lägger i rommen och lägger i 1-2 alkottar. Ställer sedan byttan på lekakvariet för att få samma temp. Dunstar vatten så fyller jag på från lekkaret.

Efter ca 4-6 dagar kläcks äggen och då fyller jag på med vatten från lekkaret så att det blir ca 4 cm djupt. Låter ynglen gå där i 3-4 dagar till gulesäcken är förbrukad. Då börjar jag mata. Små yngel med JBL NobilFluid och lite större yngel med skalad artemia. Byter ca 100 % vatten varje dag under den tiden.

Efter ca 1 vecka flyttar jag dem till 12 liters kar med ett litet filter och lite sand på botten och börjar mata med Tetra TabiMin och efter ytterligare någon vecka med JBL NovoTab. Byter ca 50 % vatten 2-3 gånger per vecka.

När de är 1 - 1,5 cm flyttar de till ett 40 liters kar med innerfilter och sand på botten och låter de gå där till det är dags att flytta.

Brukar fungera bra.

/Ambjörn

Användarvisningsbild
Jens E
Site Admin
Kontakt:

18 jan 2009, 21:14

Det där lät inte alls svårt. Al-kottar har jag mängder med så det lär bli ett nytt försök vid nästa lek här hemma. Använder du ingen syresten eller liknande i den lilla burken?

Jens

Användarvisningsbild
AmLi
Moderator
Kontakt:

18 jan 2009, 21:16

Jens E skrev:Det där lät inte alls svårt. Al-kottar har jag mängder med så det lär bli ett nytt försök vid nästa lek här hemma. Använder du ingen syresten eller liknande i den lilla burken?

Jens

Nej, ingen teknik alls i kläckningsburken. Det här med alkottar lärde jag mig av en odlare av killis och bettor. Har fungerat bra på ett antal olika coryarter så det är i alla fall värt att prova.

/Ambjörn

Användarvisningsbild
C113
Kontakt:

19 jan 2009, 16:10

Har läst att man ska skörda dem efter första frosten för att de ska släppa så många frön som möjligt. Var ute då och plockade en del men de har många frön kvar så jan/feb tror jag är bätter. Senare på året när det regnat mer på dem kan jag tänka mig att effekten från dem minskar.
Kristian Adolfsson
---
Gå med i Guardians of Catfish, Nordens malförening!! http://www.goc.se
http://www.corydoras.net

Användarvisningsbild
AmLi
Moderator
Kontakt:

19 jan 2009, 16:47

C113 skrev:Har läst att man ska skörda dem efter första frosten för att de ska släppa så många frön som möjligt. Var ute då och plockade en del men de har många frön kvar så jan/feb tror jag är bätter. Senare på året när det regnat mer på dem kan jag tänka mig att effekten från dem minskar.

Ja, så är det nog så det är bara att ge sig ut och plocka!

/Ambjörn

Användarvisningsbild
Jens E
Site Admin
Kontakt:

19 jan 2009, 20:08

Jepp! Helt klart läge nu att plocka. Tänk på att förvara dem i pappers påse eller en öppen låda så att inte fukten stängs in och de möglar för er. Tråkigt om hela skatten går åt skogen!

Jens

Användarvisningsbild
drd

20 jan 2009, 11:58

Tjena

Har ju som några kanske läst på annat forum blitt tvingad att stänga ner mitt 720 då pumpläckage gjorde att bänken i spånskivor tagit skada och svällt oroväckande på flera ställen.

Nu då till det braiga då som var att jag tog 4 av dom fetaste honorna och 1 hane av mina sterbai och flyttade dom till ett 72 liters där det sedan innan simmade ett väldigt produktivt par av dessa fina corydoras.

Nu har dom gått där sedan i söndags eftermiddag och nu såg jag att där var säkert 100 ägg lite grovt räknat så nu ska jag flytta rom till en liten egen burk oxå och testa kläcka lite.

Vet ju hur Kristian brukar göra i malmö så jag tänkte köra på det stuket och bara ta över lite vatten från föräldrakaret och ställa burken över karet så får vi se om det funkar ;)

Leopoldi

09 mar 2009, 20:34

Ok här komme en fråga från en newbie på corydoras....Hur storburk har ni lekgruppen i ? Just nu har jag ett gäng sterbai i en 330 liters balja. Jag sr att dom leker och jag ser rom kornen på honan men hittar dom inte i burken. Så jag tänkte flytta dom till en mindre. Frågan. Hur liten 56 eller 140 liter... :D

Återgå till "Allmänt"