lite rookiefrågor...

Allmänt om odling, ej art specefikt.
fgioj

lite rookiefrågor...

11 feb 2014, 17:25

Hej! Jag har pysslat med det mesta i djurväg, men malar är nytt för mig så jag måste fråga er med mer erfarenhet om ett par saker...
1 - Har satt ett par guldancistrus till lek. kör täta vattenbyten med någon tempsänkning. Hanen putsar grottor hela tiden och honan ser ut som en liten ballong... jag har vid flera tillfällen, ofta direkt efter vattenbytet, sett henne följa med honom in i en grotta en stund. Men.., ingen lek... Är detta vanligt? är det något de saknar för sista steget, eller ska jag bara fortsätta och vänta?
2 - Jag övertog tre röda ancistrus för ett par månader sedan. som det ser ut så är det två hanar och en hona. de var införskaffade av förre ägaren sommaren 2012, så de bör vara närmare två år gamla, och har gått i ett malawikar på 450 liter sedan dess. Hanarna är ca 5-6cm långa och honan 4-5cm...??? övriga ancistrus i 450-karet verkar ha växt normalt...

mvh G

Användarvisningsbild
{_AquA_}
Kontakt:

Re: lite rookiefrågor...

11 feb 2014, 19:25

Ge de tid. De kommer leka förr eller senare. Jag hade också bråttom men voila min LDA16 hane para sig med en brun hona och nu simmar det yngel överallt i yngelkaret.

De röda verkar för små för att kunna leka enligt mig.

Mata dina malar med varierad foder. Mina får en räkmix som innehåller kycklingfilé, oxfilé, laxfilé, hikari algae wafers, räkor, musslor, broccoli, morötter, gröna ärtor, potatis och vitlök. Alla fiskar blir galna i det! Bindmedel använde jag gelatin som.

Utöver detta får de NLS, tubifex, zuccini, rå potatis, sallad, gurka och paprika!
Finns mer gott på följande sida!
Min Zoon: http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

fgioj

11 feb 2014, 19:31

Tack! jag fortsätter och väntar...
När det gäller de röda så matar jag också på dem rätt bra, med räkmixen och annat. men jag undrar hur i ... de fortfarande kan vara så små efter två år... När jag fick dem trodde jag de var några månader, innan förre ägaren talade om hur länge hon hade haft dem... hanarna, i synnerhet den ena, har ganska ordentliga spröt trots sin storlek...

Användarvisningsbild
{_AquA_}
Kontakt:

12 feb 2014, 01:50

Kan vara genetisk eller så kan det vara att de har gått i trånga kar ganska länge även om malar inte simmar så värst mycket så kräver de ett minimum. Dålig vattenkvalité och mycket annat kan spela in. Jag har L181 yngel med olika växttakter på de. Den ena är nästan fullvuxen jämfört med tre andra fastän alla var lika stora i början.
Finns mer gott på följande sida!
Min Zoon: http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

Återgå till "Allmänt"