Inavel

Allmänt om odling, ej art specefikt.
Användarvisningsbild
FBCH

Re: Inavel

28 jan 2009, 00:15

Tror de flesta mer "seriösare" odlarna försöker få köpt blandade stammar så att risken för inavel är mindre...
Tex en vän till mig åkte köpte L046 i danmark tyskland norge och sverige å endast någon vid varje tillfälle..
Men nu är de ju inte så att han enbart åkte för en mal utan vart lite fler sorter..
Men visst finns säkert dom som kör hårt med det dom får från samma ställe...
Men tror att inavel inte märks synbart förrän 4-10 generationen sedan finns de ju ex på vanlig uppdragsvariant av ancistrus där de aldrig syns...
Beror väl på hur känsliga malen är...
Forskar experter säger ju att för runt 20 tusen år sedan fanns ju enbart 2-4 tusen människor på jorden så de e ju rätt mkt inavel om man tänker så....
:wave:
1x720L,1x600L,1x528L,1x250L,3x200L,1x170L,1x152L,4X98L,6X60L, 3X25L

Maltok som snart har mer akvarium än behövligt.

Användarvisningsbild
FBCH

28 jan 2009, 06:53

Nja kanske var ett dåligt svar tror att det inte e några faror med inavel första andra leden för kollar man runt så är de många F1 F2 F3 generationer som säljs men visst klart att inavel kan ju få sina konsekvenser...
Sedan finns de väl malar som e mer eller mindre väldigt känsliga för detta.
Så som ett riktigt svar vill jag hänvisa till de första jag skrev att mmin kompis gjorde när han inhandla mal...
Undvik de helst...
Sedan om någon mal som är vf så har de ju kommit mänger å spritt sig så väldigt svårt att veta vart just din fisk är tagen så äve VF hos samma handlare kan vara från olika föräldrar...
Men om man vet så kan de bli både bra å dåliga resultat så visst helst undviker man så gott de går...

Sedan det du skrev om moppsar fenfel mm...
Har jag läst på GOC där dom svarar med att det förmodlingen är för dåligt med syre alltså syrebrist alternativt att när man lägger över dem i yngelkassar så suger de i sig nitrit nitrat direkt från botten så man rekomenderar ett tunt lager sand för att undvika den delen...
Men visst kan säkert bli defekter som stjärtar som e krokiga eller ryggar som e för mkt böjda fenor som fattas andningsorgan som inte utvecklas eller döda yngel sterila mm
Ta en titt i guppyns värld där ser man mkt inavel så borde väl vara likvärdigt med mal....
1x720L,1x600L,1x528L,1x250L,3x200L,1x170L,1x152L,4X98L,6X60L, 3X25L

Maltok som snart har mer akvarium än behövligt.

Användarvisningsbild
Jens E
Site Admin
Kontakt:

28 jan 2009, 07:20

FBCH skrev:Nja kanske var ett dåligt svar tror att det inte e några faror med inavel första andra leden för kollar man runt så är de många F1 F2 F3 generationer som säljs men visst klart att inavel kan ju få sina konsekvenser...
Sedan finns de väl malar som e mer eller mindre väldigt känsliga för detta.
Så som ett riktigt svar vill jag hänvisa till de första jag skrev att mmin kompis gjorde när han inhandla mal...
Undvik de helst...
Sedan om någon mal som är vf så har de ju kommit mänger å spritt sig så väldigt svårt att veta vart just din fisk är tagen så äve VF hos samma handlare kan vara från olika föräldrar...
Men om man vet så kan de bli både bra å dåliga resultat så visst helst undviker man så gott de går...

Sedan det du skrev om moppsar fenfel mm...
Har jag läst på GOC där dom svarar med att det förmodlingen är för dåligt med syre alltså syrebrist alternativt att när man lägger över dem i yngelkassar så suger de i sig nitrit nitrat direkt från botten så man rekomenderar ett tunt lager sand för att undvika den delen...
Men visst kan säkert bli defekter som stjärtar som e krokiga eller ryggar som e för mkt böjda fenor som fattas andningsorgan som inte utvecklas eller döda yngel sterila mm
Ta en titt i guppyns värld där ser man mkt inavel så borde väl vara likvärdigt med mal....

Svårt ämne det här med inavel/linje avel och liknande. Tar man te.x moppsar/fenfel osv så har te.x Edlund här på forumet visat att det inte nödvändigt vis har med nitrit/syrebrist att göra! Sen om det är genetiskt eller om det har med gifter i kranvattnet att göra får vi se framöver.

Att guppy är inavlat är det inget snack om, det håller jag med om. Men frågar du akvarister som hållt på i en del år så tror jag inte det finns någon som inte håller med om att guppy idag är så otroligt mycket känsligare än de var förritiden vilker verkar vara ett resultat av inavel. Samma gäller med diskus där man ofta läser/hör att VF diskus är MYCKET tåligare än odlad diskus.

Vissa grupper av djur tycks ha ett bättre skydd mot de negativa effekterna av inavel än andra. Hit hör exempelvis årstidsfiskar bland de äggläggande tandkarparna, vilka naturligt lever i små geografiskt väl åtskilda grupper, med starkt begränsade möjligheter för grupperna att förena sig med varandra.

Jens
http://www.jolokia.se/ <<-- Jag tror inte du pallar hettan!

Återgå till "Allmänt"