lita hjälp tack :)

Allmänt om odling, ej art specefikt.
Användarvisningsbild
Tezowo
Kontakt:

Re: lita hjälp tack :)

26 nov 2010, 20:39

Är det någon som kan ge mig ett vettigt svar på hur detta kan ha hänt? har ej tappat den eller slagit i den den bara var sönder. (hade en himla tur att ingen mal blev skadad)

/Oliver
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Tezowo
---------------------------------------------

Användarvisningsbild
Mazzi

26 nov 2010, 21:04

Det finns ingen chans att den varit igång ovanför vattenytan?

/Mats

Användarvisningsbild
Tezowo
Kontakt:

26 nov 2010, 22:45

Mazzi skrev:Det finns ingen chans att den varit igång ovanför vattenytan?

/Mats

nu när du säger de så, såg det under ett vatten byte. den var ganska högt upp! tänkte inte alls på de. har då aldrig varit med om det tidigare. tack för svaret.

/Oliver
/Tezowo

micke.m

27 nov 2010, 17:13

har hänt mig med :oops: ,nu är jag mycket noga med att dra ut sladden på doppisarna vid vattenbyten.

Användarvisningsbild
Tezowo
Kontakt:

27 nov 2010, 19:06

micke.m skrev:har hänt mig med :oops: ,nu är jag mycket noga med att dra ut sladden på doppisarna vid vattenbyten.

jaså tyckte det var jätte märkligt. aldrig haft några som helst problem med det innan :S . men men man får väll börja med att dra ut sladden då antar jag eller se till att dem är under vatten ytan hela tiden iaf.

/Oliver
/Tezowo

Zulan
Site Admin

27 nov 2010, 20:53

Det har väl hänt att man glömt dra ur doppvärmare, fast ingen har gått sönder för mig, men däremot så smälte hållaren sönder av värmen en gång. ;)

50219.jpg

På några kar har vi en fjärrströmbrytare med doppis och pump inkopplad. Jäkligt smidigt om man har en kabelhärva eller svåråtkomliga kontakter. Istället för att böka fram dom vid vattenbytet så trycker man på fjärrkontrollen. :)
Finns att köpa överallt t.ex. Jula, Kjell & Co, Rusta etc.

Användarvisningsbild
Tezowo
Kontakt:

27 nov 2010, 23:56

Zulan skrev:Det har väl hänt att man glömt dra ur doppvärmare, fast ingen har gått sönder för mig, men däremot så smälte hållaren sönder av värmen en gång. ;)

50219.jpg

På några kar har vi en fjärrströmbrytare med doppis och pump inkopplad. Jäkligt smidigt om man har en kabelhärva eller svåråtkomliga kontakter. Istället för att böka fram dom vid vattenbytet så trycker man på fjärrkontrollen. :)
Finns att köpa överallt t.ex. Jula, Kjell & Co, Rusta etc.

a det är jätte smart körde med fjär tidigare har bara inte fått upp dem i garaget än :P. blev bara så förvånad över det hela då man aldrig tänkt på det tidigare. men men någon gång ska ju vara den första säger dom.

/Oliver
/Tezowo

Användarvisningsbild
NULL

28 nov 2010, 12:04

Jag använder en elektronisk timer istället för att jag är så glömsk, på de flesta finns det "CD" alltså Nerräkning.

Man låter bli att ställa in några tider, till filter och värmare ska den ju alltid vara på. Sen programmerar man den till en lämplig tid för matning, eller ett vattenbyte, till exempel 30 minuter.
Då är den alltid på, och när man trycker in "CD"(Count Down), så stängs grejerna av i 30 minuter.

Bilden visar en modell från Clas Olhson:
Kopplingsur.jpg
The collection of solids encourages the growth of heterotrophic bacteria at the expense of nitrifying bacteria.
Matt Smith

Användarvisningsbild
DaRe

28 nov 2010, 12:34

En luring med att ha akvarier i garage är att väggarna är dåligt isolerade vilket gör att insidan av väggen blir kall. Bra mycket kallare än luften i rummet. Då du har akvarier så blir relativa luftfuktigheten hög i rummet och då kommer den fukten att kondensera mot ytterväggarna och du kan få mögeltillväxt.

Om du har möjlighet så:
- Måla väggarna med badrumsfärg.
- Sätt in avfuktare som håller ned luftfuktigheten
- Ha toppglas på akvarierna så mindre vatten avdunstas ut i rumsluften

Användarvisningsbild
Tezowo
Kontakt:

28 nov 2010, 14:58

DRE skrev:En luring med att ha akvarier i garage är att väggarna är dåligt isolerade vilket gör att insidan av väggen blir kall. Bra mycket kallare än luften i rummet. Då du har akvarier så blir relativa luftfuktigheten hög i rummet och då kommer den fukten att kondensera mot ytterväggarna och du kan få mögeltillväxt.

Om du har möjlighet så:
- Måla väggarna med badrumsfärg.
- Sätt in avfuktare som håller ned luftfuktigheten
- Ha toppglas på akvarierna så mindre vatten avdunstas ut i rumsluften

det ända som fattas är en avfuktare garaget är bra isolerat har en jämn temperatur på 22 grader. har målat allt i garaget samt att där är täckglas på akvarierna. men en avfuktare hade behövts men men det kommer :P.

/Oliver
/Tezowo

Återgå till "Allmänt"