Filtrering av odlingskar

Allmänt om odling, ej art specefikt.
Användarvisningsbild
JagBaraMal
Kontakt:

Filtrering av odlingskar

17 dec 2008, 21:32

Hej på er! Som dom flesta av er vet hade jag tänkt försöka mig på att odla malar och har därmed en del frågor om filtrering och cirkulationen i karen. Olika arter kräver olika strömt vatten, så långt är jag med. Om jag använder ett kraftigare innefilter, finns inte risken att yngel sveps med och fastnar, dör?

I mitt ancistruskar har jag ett innefilter som jag satt horisonellt uppe vid ytan samt ett stort luftdrivet billi-filter. Vill veta hur ni med mer erfarenhet sätter upp era lekakvarium!

// mvh

Användarvisningsbild
skuggan
Moderator
Kontakt:

Re: Filtrering av odlingskar

18 dec 2008, 06:47

JagBaraMal skrev:Hej på er! Som dom flesta av er vet hade jag tänkt försöka mig på att odla malar och har därmed en del frågor om filtrering och cirkulationen i karen. Olika arter kräver olika strömt vatten, så långt är jag med. Om jag använder ett kraftigare innefilter, finns inte risken att yngel sveps med och fastnar, dör?

I mitt ancistruskar har jag ett innefilter som jag satt horisonellt uppe vid ytan samt ett stort luftdrivet billi-filter. Vill veta hur ni med mer erfarenhet sätter upp era lekakvarium!

// mvh

Jag kör själv med gamla hederliga Åledsbottenfilter som jag modifierat med powerheads av önskad styrka och smak, ingen risk what so ever att ynglen sugs in.

Användarvisningsbild
Jens E
Site Admin
Kontakt:

18 dec 2008, 09:47

Jag har precis som du ett litet innerfilter i mina mal lek kar samt ett powerhead på ungefär 10X karet volym. Detta fungerar bra för lek. Ynglen drar jag upp i yngelbox/flytkar tills de är stora nog för att inte åka in i filter och liknande!

jens
http://www.jolokia.se/ <<-- Jag tror inte du pallar hettan!

Majabus

18 dec 2008, 09:55

jag har ett skumfilter som är kopplat till ett luftfilter, sen har jag en powerhead som jag helt enkelt trätt på en filtermatta på insugsröret. Powerheaden ligger nere på botten.

Användarvisningsbild
JagBaraMal
Kontakt:

18 dec 2008, 10:35

Det var ett gäng alternativ! Tack för tipsen! :D

Återgå till "Allmänt"