Måste jag komma åt bottensubstratet...?

Diskutera inredning i karen. Få tips och tipsa!!
Användarvisningsbild
Altice

Måste jag komma åt bottensubstratet...?

26 sep 2011, 09:07

Har ett oprovat högsmalt akvarium som jag köpt av en som tidigare har haft det som väggakvarium..
Finns ett tidigare hål i botten av akvariumet som jag tänkte använda för tömning.
Kom dock på att eftersom det är så högsmalt att jag inte når till botten av akvariumet med handen.

Min fråga är, måste jag vid städning nå till botten av substratet? Är medveten om att det översta lagret alltid bör röras om för och undgå bakteriebeläggning, men hur är det med det understa? Det finns inte mycket cirkulation längst ner, mer än vid tömning, men håller nyttobakterierna allt i schack? Vet att jag kan förlänga armen med något, men vill gärna slippa pilla med en slamsug eller pinne bland fiskarna. Handen fungerar ju bra i alla andra kar.. :think:
Finns det något annat substrat som jag kanske borde ha i botten? Grövre eller sand? Alla tips mottages varmt! :clap:

Christian.

Grytlock

Re: Måste jag komma åt bottensubstratet...?

28 sep 2011, 06:45

Jag tänker mig att om du kör med aquaclay som både är bra för biologisk nedbrytning och snyggt (tycker jag) så räcker det nog med att ha en powerheadstråle på 1000l/h att röra om med, om akvariet inte är jättehögt. Aquaclay är ju så pass lätt att det skiftar av lite blås.

Skulle kunna vara en idé iaf.
//Stefan.

Användarvisningsbild
Altice

28 sep 2011, 18:59

Grytlock skrev:Jag tänker mig att om du kör med aquaclay som både är bra för biologisk nedbrytning och snyggt (tycker jag) så räcker det nog med att ha en powerheadstråle på 1000l/h att röra om med, om akvariet inte är jättehögt. Aquaclay är ju så pass lätt att det skiftar av lite blås.

Skulle kunna vara en idé iaf.

:)
Men det var ju något sådant jag hade tänkt! Men har just nu två 600l/h till övers som jag hade tänkt använda. Men är fortfarande lite rädd att för mycket skit faller ända ned i botten och nyttobakterierna inte får tillräcklig cirkulation för och bryta ned? Kan man ha sand eller lera längst ner och sedan grus eller aquaclay högre upp? Någon som har några erfarenheter? Tänkte även om man skulle höja upp allt med frigolit på botten? Riskfyllt?

Grytlock

29 sep 2011, 07:04

Jag tror inte på sand eller lera i botten om målet är tillräcklig cirkulation, kör själv ett bottenfilter med aquaclay och det är först nu efter ett år som det satt igen för att jag inte rensat det från skit. Akvariet har hög belastning, kan tilläggas. Jag tror stenhårt på aquaclay endast, men om du vill ha cirkulation så kör några plattor med bottenfilter och dra på en powerhead som cirkulerar genom bottnen. Det i kombination med att av och till röra runt i gruset i samband med vattenbyte har jag svårt att se nackdelarna med.

Hoppas det hjälper!
//Stefan.

Användarvisningsbild
Altice

02 okt 2011, 21:54

Grytlock skrev:Jag tror inte på sand eller lera i botten om målet är tillräcklig cirkulation, kör själv ett bottenfilter med aquaclay och det är först nu efter ett år som det satt igen för att jag inte rensat det från skit. Akvariet har hög belastning, kan tilläggas. Jag tror stenhårt på aquaclay endast, men om du vill ha cirkulation så kör några plattor med bottenfilter och dra på en powerhead som cirkulerar genom bottnen. Det i kombination med att av och till röra runt i gruset i samband med vattenbyte har jag svårt att se nackdelarna med.

Hoppas det hjälper!

Thnx grytlocket!
Ska testa med aquaclay! Det roliga är att jag fick med aquaclay när jag köpte karet! :)
Funkar det inte så kanske jag har lite sand i botten som förhoppningsvis inte skiten rinner igenom. Tack för tipsen!

Återgå till "Inredning"