Blivande L-mal´s Kar

Dela med er av bilder och filmer på fiskarna i era akvarium!
backstreetgambler

Re: Blivande L-mal´s Kar

01 feb 2014, 18:00

Man kan ha mycket ha andra träslag än de exotiska man köper i butiken i sina akvarier. Jag använder själv mycket som jag hittat på Åhus stränder och även en del grenverk som jag tror kommer från min trädgård. Innan jag vågade göra det så läste jag på mig så mycket jag kunde hitta om ämnet på diverse akvarieforum. En del skållar sina träbitar och andra tom kokar dem en stund. Andra hittar en snygg gren eller rot och kastar i direkt, utan några preparationer.

Ofta varnas det för att använda trä från barrträd. Exakt vad i det trät som är farligt vet jag ej.

Generellt så brukar råden vara att bara använda dött trä. Det ska inte finnas någon kåda eller sav kvar. Helst ska det vara avbarkat. Trät får inte vara ruttet. Trä som legat i vatten länge är rätt optimalt då träts egna vätskor sannolikt lakats ur. Men trä som legat i sötvatten kan förstås dra med sig oönskad ohyra/parasiter, och bör nog därför kokas/skållas.

Själv var jag rätt försiktig i början. La i någon liten bit och höll koll på karet, om vattnet skiftade i färg eller om fiskarna reagerade på något sätt. Numera hottar jag i rätt friskt vad jag kan hitta. Har hittills inte haft några problem. Har aldrig ens kokat något trä.

Jag har en liten grupp på 3 Panaque Maccus i ett kar och en av dessa fiskar har nästan totalt urholkat en av träbitarna i det karet. vet ej vad det är för trä. Upphittat på stranden. Men jag tror aldrig den fisken klarat det tricket på en stenhård bit Mopani eller Mangrove.

Mitt råd; testa men med försiktighet. Ta en mindre bit i ett mindre kar till att börja med. Kanske inte ska testa på dina allra högst skattade fiskar heller.

Micke!

Re: Blivande L-mal´s Kar

01 feb 2014, 19:26

det löser vi ska bara få lite yngel först :)

Återgå till "Bilder/Media"